De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Re: Lucasrijen

Ik snap vraag 14 niet van het examen van vwo wiskunde C 2e tijdvak. Zou u mij deze kunnen uitleggen? Ik snap de uitwerking helemaal niet.
mvg Dilek

Antwoord

Hallo Dilek,

De vraag is: herleid tot één breuk:

q75429img1.gif

Er zijn rekenregels om breuken bij elkaar op te tellen. Daarom schrijven we het getal 1 als een breuk:

q75429img2.gif

Om breuken op te tellen, moeten we eerst de noemers gelijk maken. De noemer van deze breuk is 1, wanneer we deze vermenigvuldigen met (400-w2), dan krijgen we dezelfde noemer als bij de linker breuk in de opgave. Dan moeten we de teller ook vermenigvuldigen met (400-w2):

q75429img3.gif

Volgens de rekenregels kunnen we breuken als volgt optellen:

q75429img7.gif

Dit passen we ook toe bij onze opgave:

q75429img5.gif

De teller kunnen we nog vereenvoudigen, dan zijn we klaar:

q75429img8.gif

Hopelijk zijn alle stappen duidelijk. Zo niet, laat maar weten!

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Fibonacci en gulden snede
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:20-5-2024